۱۳۹۱ مهر ۲۳, یکشنبه

ناسیونالیزم افراطی و سوءاستفاده از حس زیبای میهن دوستی



 یک رستوران مغولی  عکس بزرگ چنگیز را بر سر درش زده بود، بله همین چنگیز که دنیا تف و لعنش می کند برای ایشان قهرمان ملی است و همانند کوروش که ناسیونالیست افراطی ایرانی شکم برایش پاره می کند، مغولها نیز برای وی یعنی چنگیز خیلی احترام و ارزش قائلند و می گویند که سرزمین ایران را از دست ظلم آزاد ساخت، همانند ناسیونالیست عظمت طلب ایرانی که حملات و یورش کوروش به سرزمین های دیگر را با اسم حقوق بشر به من و شما غالب می کند.





 


نفرات از سمت راست به چپ: کوروش هخامنشی،اسکندر مقدونی و چنگیز مغول

هر یک از این سه قهرمانان ملی خود یاد می شوند و می گویند که با حمله و تصرف بر سرزمین های دیگر آنجا را آزاد می کرده اند و سعادت و خوشبختی را به آن سرزمین ها همچنین اهدا می کردند، این وسط زهر خطرناک ناسیونالیزم افراطی هست که از این پادشاهان و تصرفگران سرزمین های دیگر قهرمان برای خود می سازد. در عصر برده داری بقول عزیزی حقوق بشر هیچ معنی و مفهومی نداشته است که در حال حاضر از این پادشاهان وسعت دهنده به تمامیت ارضی خود بت و مقدسات می سازند،بدون شک به بهانه آزادی بردگان و یا آزاد کردن مردم از دست ظلم و استبداد حمله و تصرف به سرزمینهای دیگر نمیتواند توجیه کردن جنایات ایشان برای انسان قرن بیست و یکمی باشد،آزادی و خوشبختی را باید عین خودش خواست و دلیلی ندارد که با اسم همچین کسانی و رجوع به اعماق تاریخ دنبال آزادی بود.و این ناسیونالیزم افراطی خواهد بود که به نژادپرستی منجر میشود.
ننگ بر هر نوع ناسیونالیزم افراطی ...
زنده باد در یک کلام آزادی و انسانیت


با اقتباس از نوشته : یوسف . ک 

۶ نظر:

  1. ایران دوست آذربایجانی۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۶

    اینکه چنگیز خان برای مغولان قابل احترام و قهرمان ملی باشد و کوروش برای ایرانیان کاملا امری طبیعیست و سبب منزلتی برای این دو شخصیت تاریخی نمی گردد مهم دید سایر تمدن ها و تاریخ نویسان بی طرف و گاه حتی دشمن است که در این مورد اولی را خونریز و جنایتکار و دومی را با توجه به استانداردهای آن روزگار حاکمی عادل معرفی نموده اند. خوب یا بد تاریخ ایران را مورخان ایرانی روایت نکرده اند و ان تعریفاتی که با چاشنی تمسخر از کوروش نمودید از منابع ایرانی روایت نشده است

    پاسخحذف
  2. ((ان تعریفاتی که با چاشنی تمسخر از کوروش نمودید از منابع ایرانی روایت نشده است ))
    دوست عزیز به جز اشاره ای کلی کجای نوشته توهین و یا تمسخری نسبت به کوروش شده ؟

    پاسخحذف
  3. عمره تورک عزیز
    نوشتار شما در بالا از یک بی توجهی و بی منطقی مضمنی رنج میبرد ...
    شما کوروش هخامنشی و یا اسکندر مقدونی و چنگیزخان مغول را با منطق و استدلال و مقیاس سنجشی امروزی می سنجید و این بی توجهی و بی منطقیه شما را نسبت به مقیاس ها و ارزش های زمانی و مکانی و فرهنگی این افراد نشان میدهد .
    همانطوریکه دوست عزیزمان ( ایراندوست آذربایجانی ) در بالا اشاره فرمودند این مردم و تاریخ نگاران ما نبودند که تاریخ و عملکرد گذشتگان ما را از دل خاک بیرون کشیدند بلکه این اروپائیان بودند که با حفاریها و کشف لوحه ها و سنگ نبشته های باقیمانده از بد حوادث تلخ روزگار ...گوشه هایی از تاریخ میهنمان را بر ما آشکار کردند وگرنه ملت ما که متأسفانه تا یکی دو سدهء پیش نسبت بتاریخ میهن خودش در جهل بسر میبرد ....بله این اروپائیان بودند که هم قسمتی اعظم از آثار تاریخی ما را به یغما بردند و هم حداقل نکات نادانسته ای از تاریخ ما را در معرض دید جهانیان و خود ما قرار دادند ...
    حدود سی هزار لوحه های سفالی که در تخت جمشید بدست آمدند و نشان دهندهء این امر بودند که تخت جمشید و کاخ شاهان هخامنشی نه تنها با برده داری ساخته نشده بلکه زنان و مردانیکه در آنجا کار میکردند مزدشان را بصورت حبوبات و غلات دریافت میکردندو در مواردی زنان سرکارگر گروه مردان بودند و و و را چه کس یا کسانی برای ما ترجمه کردند اروپائیان و آمریکائیها یا ایرانیان ؟؟؟
    لوحه ایکه از آن در تمام جهان با نام منشور آزادی کوروش بزرگ یاد میشود را چه کسانی برای ما ترجمه کردند ؟؟؟؟ همهء باستان شناسان غرب و شرق که با سنگ نبشته ها و لوحه های ایران زمان هخامنشی سرو کار داشته اند با توجه بشرایط زمانی و مکانی و فرهنگی کوروش بزرگ را رهبری یکتا و بی نظیر و بزرگوار خطاب میکنند حال شما با چه مایه از سواد تاریخی و فرهنگی کوروش هخامنشی را خونریز و ما را به نژادپرستی متهم میکنید ؟ ایرانی نژاد پرست نبوده و نیست دلیلش هم همین موزائیک زیبای فرهنگی میهنمان است از آذربایجان بگیر تا سیستان و بلوچستان از خراسان بگیر تا خوزستان از گیلان و مازندران بگیر تا بندر عباس اینهمه لهجه و زبان و فرهنگ و مذاهب گوناگون قرن ها و هزاره ها با هم و در کنار هم زیسته اند و با هم تعامل و تفاهم داشته اند کی و کجا صحبتی از نژادپرستی در بین مان بوده ؟
    این فقط کشورهای استعماری هستند که برای تجزیهء میهنمان ایران تلاش در ایجاد فاصله بین ما دارند و بس ... از شما خواهش میکنم آتش بیار معرکهء نادانان و استعمارگران نشوید و تلاش در راه اعتلای فرهنگ و بزرگداشت بزرگان میهن عزیزمان ایران داشته باشید .
    پاینده باد ایران و زنده باد آزادی و آزادگی

    پاسخحذف
  4. با کلیت حرف شما موافقم. بت سازی کاری بیهوده است.

    اما جایی که بحث -صرفا- تاریخی مطرح باشد (توجه کنید که گفتم صرفا تاریخی) هر ملتی افتخاراتی دارد. کوروش هم جزوی از افتخارات -صرفا تاریخی- ایران است.

    اگر هم -سر سوزنی منصف باشید- چنگیز مغول را نه با کوروش هخامنشی و نه با اسکندر مقدونی نمی توان مقایسه کرد !

    در آخر هم مشکلی که با این طرز تفکر شما و همفکران شما دارم این است که شما یک حاکم که 2600 سال پیش می زیسته را با معیارهای قرن 21 می سنجید که کاریست بی نهایت بیهوده و به دور از منطق !

    سد البته آن هایی هم که از آنطرف پشت بام افتاده اند و ارزش های قرن 20 و 21 را به کوروش بزرگی که 2600 سال پیش از این دوران می زیسته متصل می کنند هم کاری بیهوده و غیر منطقی انجام می دهند.

    این "بت سازی" ها از صدها و بلکه هزاران مشکل و کمبود فرهنگی و اقتصادی و علمی سرچشمه می گیرد هم برای ما و هم برای -تمام- کشورهای همسایه (از ترکیه و آذربایجان تا اعراب و افغانستان و ترکمنستان). اگر روزی روزگاری ما هم به پیشرفت های اقتصادی و علمی برسیم و در دنیای امروز بهانه ای برای افتخار کردن به کشورمان داشته باشیم مطمئن هستم که این بت سازی های تاریخی به سرعت کم رنگ خواند شد.

    البته تا آن روز خدا به دادمان برسد !

    پاسخحذف
  5. زنده باد ایران درود بر کوروش بزرگ...چنگیز خان حمله میکرد سعادتو خوشبختی میداد!!!!!!!!!چقدر دروغ...این جمله زیبا واسه شماست..آنانکه تاریخ و فرهنگ خود را از دست داده اند، مردم بدبختی هستند، بدبخت تر از آنها کسانی هستند که در باز یافتن تاریخ و فرهنگ از دست رفته خود تلاش نمی کنند، اما بدبخت ترین مردم کسانی هستند که تاریخ و فرهنگ خود را به ریش خند می گیرند. (شادروان احمد کسروی)...بهتر بری تاریخ بخونی تا بدونی کوروش کی بوده:هرودوت – تاریخ هرودو ت( 484 تا 425 پیش از میلاد ) :
    هیچ پارسی یافت نمی شد كه بتواند خود را با كورش مقایسه كند . از اینرو من كتابم را درباره ایران و یونان نوشتم تاكردارهای شگفت انگیز و بزرگ این دو ملت عظیم هیچگاه به فراموشی سپرده نشود .
    كورش
    سرداری بزرگ بود . در زمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند و بر بسیاری از ملتهای دیگر فرمانروایی می نمودند بعلاوه او به همه مللی كه زیر فرمانروایی او بودند آزادی می بخشید و همه او را ستایش مینمودند . سربازان او پیوسته برای وی آماده جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال میكردند .
    افلاطون - قوانین ( 477 تا 347 پیش از میلاد ) :
    پارسیان در زمان شاهنشاهی كورش اندازه میان بردگی و آزادگی را نگاه می داشتند . از اینرو نخست خود آزاد شدند و
    سپس سرور بسیاری از ملتهای جهان شدند . در زمان او ( كورش بزرگ ) فرمانروایان به زیر دستان خود آزادی میدادند و
    آنان را به رعایت قوانین انسان دوستانه و برابری ها راهنمایی میكردند . مردمان رابطه خوبی با پادشاهان خود داشتند از
    این رو در موقع خطر به یاری آنان میشتافتند و در جنگها شركت میكردند . از این رو شاهنشاه در راس سپاه آنان را
    همراهی میكرد و به آنان اندرز میداد . آزادی و مهرورزی و رعایت حقوق مختلف اجتماعی به زیبایی انجام میگرفت
    گزنفون – كوروپد ا ی ( 445 پیش از میلاد ) :
    مهمترین صفت كورش دین داری او بود. او هر روز قربانیان برای ستایش خداوند میكرد . این رسوم و دینداری آنان هنوزدر زمان اردشیر دوم هم وجود دارد و عمل میشود . از صفتهای برجسته دیگر كورش عدل و گسترش عدالت و حق بودما در این باره فكر كردیم كه چرا كورش به این اندازه برای فرانروایی عادل مردمان ساخته شده بود . سه دلیل را برایش پیدا كردیم . نخست نژاد اصیل آریایی او و بعد استعداد طبیعی و سپس نبوغ پروش او از كودكی بوده است .كورش نابغه ای بزرگ - انسانی والا منش - صلح طلب و نیك منش بود . او دوست انسانها و طالب علم و حكمت و راستی بود . كورش عقیده داشت پیروزی بر كشوری این حق را به كشور فاتح نمیدهد تا هر تجاوز و كار غیر انسانی را مرتكب شود . او برای دفاع از كشورش كه هر ساله مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار میگرفت امپراتوری قدرتمند و انسانی را پایه گذاشت كه سابقه نداشت . او در نبردها آتش جنگ را متوجه كشاورزان و افراد عام كشور نمی كرد . او ملتهای مغلوب راشیفته خود كرد به صورتی كه اقوام شكست خورده كه كورش آنان را از دست پادشاهان خودكامه نجات داده بود وی راخداوندگار می نامیدند . او برترین مرد تاریخ - بزرگترین - بخشنده ترین - پاك دل ترین انسان تا این زمان بود .

    پاسخحذف
  6. برام جالبه تعصب شما تا اونجا پیش رفته که حتا جای ذره ای انصاف رو در قضاوت هاتون باقی نذاشته
    اسکندری که کتابخونه ها رو به آتیش کشید و چنگیزی که از کشته پشته ساخت رو با کوروش مقایسه می کنی ؟
    جنگ کوروش جنگ بود ولی جنگی بود که ناچار به انجامش می شد و تحمیلی بود پاسخگویی و سرکوب حملات اقوام و کشورهای مهاجم هسایه بود کمی تاریخ بخون تا با شرایط زندگی و کشورداری در 2500 سال پیش آشنا بشی با عینک امروز ، دیروز رو نبین

    پاسخحذف