۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

در باب روز 7 آبان و جعل بزرگ


اخیرا تبلیغات گسترده ای راجع به 29 اکتبر و سالروز ورود کوروش پادشاه هخامنشی به بابل که برخی با استناد به منابعی جعلی و ساختگی ادعا میکنند این روز به نام کوروش ثبت جهانی شده در فضای مجازی و سایتهای ایرانی و فارسی زبان به راه انداخته شده است.لازم دانستیم دراین خصوص و برای آگاهی خوانندگان گرامی توضیحاتی بیاوریم تا عمق دروغ این مدعیان ملی گرایی و بت پرستان برایتان فاش شود.چنانچه سایت لینک گذاری و اشتراک لینک بالاترین نیز با فشار این دسته افراد لوگوی خود را با عنوان روز کوروش که به هیچ وجه در هیچ منبعی درج و ثبت نشده تغییر داده است.
ذیلا نمونه ای از اسناد و مدارکی ارائه شده که به سادگی این ادعا را مردود میسازد:
* در تقویم روزهای جهانی که توسط سازمان ملل تنظیم و جمع آوری شده است برای 29 اکتبر هیچگونه مناسبتی ثبت نشده است.
در این لینک میتوانید نسخه اصلی تقویم جهانی را مشاهده نمایید.
* در تقویم روزها و رویدادهای مهم یونسکو(بخش فرهنگی سازمان ملل) نیز هیچ مناسبتی برای 29 اکتبر ثبت و منتشر نشده است.در تارنمای ملی کمیسیون یونسکوی ایران میتوانید از صحت این موضوع مطلع شوید.
* تحقیقات بسیاری از طرف باستان شناسان و تاریخ نگاران در این زمینه انجام گرفته ولی به دلیل فشار مضاعف متعصبین و نا آگاهان انتشار این تحقیقات به مثابه ضد ایرانی و مزدور بودن خواهد بود.در نمونه ای از این مطالب ، نوشته ای در وب سایت اعتدال و ملیون و تاریخ ما نیز قابل مشاهده است.بخشی از این تحقیقات بدین ترتیب است:


امروز 29 اکتبر برابر با هفتم آبان است، روزی که در چند سال اخیر، بسیاری آن را به نام روز جهانی کوروش تبلیغ می‌کردند، با این حال در منابع معتبر داخلی و خارجی رد‌پای چندانی از این روز نیست. مبلغان این روز اما آن را گاهی روز تولد کوروش هخامنشی، روز ورود کوروش به بابل یا روز صدور یا ساخت استوانه گلی منشور حقوق بشر کوروش معرفی می‌کنند.

داستان نام‌گذاری این روز چیست؟ آیا واقعا در تقویم جهانی، روز 29 اکتبر به نام و یاد کوروش دوم، پادشاه بزرگ هخامنشی ثبت شده است؟ اول بار در سال‌های ابتدایی دهه 80 این موضوع را «انوشیروان کیهانی‌زاده» روزنامه‌نگار و تاریخ‌نویس در ستون «روزنامک» که در «شرق» منتشر می‌کرد، اعلام کرد. حسب گفته آقای کیهانی‌زاده، این روز که در تقویم بین‌المللی به نام «sirius day» شناخته می‌شود با نام و یاد کوروش بزرگ، پادشاه دادگستر هخامنشی نام‌گذاری شده است. با این حال، اما آن‌گونه که «رضا مرادی‌غیاث‌آبادی» تاریخ‌نویس به شرق می‌گوید: «نام sirius day که در تاریخ 29 اکتبر تقویم بین‌المللی به ثبت رسیده، اشاره‌ای به نام ستاره شباهنگ است و ارتباطی به کوروش هخامنشی ندارد، چراکه نام کوروش به زبان لاتین اگرچه تلفظ هر دو به یک شکل است اما به‌گونه‌ای دیگری نوشته می‌شود (cyrus).

 با این‌حال پس از آن تاریخ دوستداران و ناسیونالیست‌های افراطی هر ساله این روز را بیشتر از سال قبل تبلیغ می‌کردند، حال آنکه در هیچ جایی از تاریخ اشاره‌ای به این روز که ارتباطی با کوروش هخامنشی داشته باشد، نشده است.»

تنها رویداد و مناسبتی که برای این روز به صورت ملی و نه جهانی ثبت شده،قرارگرفتن در تقویم ملی ایران توسط معاون احمدی نژاد آقای رحیم مشایی است که درسال 88 هفتم آبان را به عنوان روز ملی کوروش معرفی کرده است.

جدا از درستی یا نادرستی بزرگی کوروش هخامنشی و رفتار و اعمال حکومتی وی و حکمرانان این دوره که باید توسط مورخین و باستان شناسان بررسی شود به نظرتان آیا با دروغ و جعل تقویم جهانی و نامگذاری ساختگی میتوان فردی را به مانند بت بزرگ شمرد؟

بسیاری از مردم ایران بنا به حس وطندوستی کوروش را به عنوان فردی عادل و مقید به حقوق انسانی میدانند و علاقه بسیار دارند تا در شناسایی شخصیت وی در جهان تلاش کنند.این حس باید غنیمت شمرده شود ولی نباید با توسل به دروغ سازی به گونه ای شود  که مخاطبان جهانی ، مردمی که خود را وارثان حقوق بشر کوروش میدانند را دروغگو و جاعل بشناسند.
تلاش برای ثبت جهانی این روز و معرفی پادشاه هخامنشی مقدس است و نباید با دروغ و ریا آلوده گردد.

۱ نظر:

  1. این پیام را با کمال احترام عرض می کنم و قصد توهین یا کنایه زدن هم ندارم.

    هم میهن گرامی مشکل شما و امثال شما این هست که دنبال یک مرجع رسمی می گردید که از نظر حقوق بین الملل مسئولیت انحصاری نامگذاری روزهای جهانی را داشته باشد که در دنیای واقعی همچین سازمانی وجود خارجی ندارد.

    برای مثال اگر یونسکو فلان روز و فلان سال را به مناسبت خاصی نامگذاری می کند -کشورهای عضو یونسکو- آن روز یا آن سال را با آن عنوان خاص به رسمیت می شناسند چرا که این بخشی از عضویت در این سازمان است. اما این بدان معنا نیست که یونسکو یا حتی سازمان ملل یگانه مرجع قانونی نامگذاری روزها و سال ها هست!

    اگر فقط چند هزار ایرانی (و غیر ایرانی) که به شخصیت کوروش -به هر دلیلی- وابستگی دارند در چند کشور مختلف تصمیم به نامگذاری روز هفتم آبان به عنوان "روز بزرگداشت کوروش" بگیرند می توان گفت این روز روز جهانی کوروش است چرا که در چند کشور جهان شماری از مردم (کم یا زیاد) تصمیم به این نامگذاری گرفته اند.

    این که شما با این همه ذوق زدگی آمده اید و "مچ گیری" می کنید کار معقولی نیست. خود شما مدعی هستید:

    "اخیرا تبلیغات گسترده ای راجع به 29 اکتبر و سالروز ورود کوروش پادشاه هخامنشی به بابل که برخی با استناد به منابعی جعلی و ساختگی ادعا میکنند این روز به نام کوروش ثبت جهانی شده در فضای مجازی و سایتهای ایرانی و فارسی زبان به راه انداخته شده است."

    بنابرین به قول خود شما عده ای که توانایی "تبلیغات گسترده" دارند این روز را برای خودشان و هرکس که علاقه ای داشته باشد به عنوان "روز جهانی کوروش" نامگذاری کرده اند. برای آن گروه خاص این روز روز جهانی کوروش است و جهانی است چون شماری از ایرانیان فارسی زبان (و حتی برخی از هم ولایتی های ایرانی و ترک زبان خود شما) که در کشورهای مختلف زندگی می کنند از این نامگذاری استقبال کرده اند.

    به همین سادگی. برای من عجیب هست که شما و امثال شما تا این حد به این موضوع "حساس" هستید و به دنبال یک مرجع "حقوقی" می گردید که مسئولیت انحصاری نامگذاری روز و شب را داشته باشد ! متاسفم دوست عزیز اما همچین مرجع انحصاری حقوقی ای وجود خارجی ندارد ! و باز هم برایم عجیب است که با این ذوق زدگی به خیال خودتان "مچ گیری" می کنید !

    اگر فرد موجهی مدعی شده باشد که یونسکو این روز را نامگذاری کرده خب بدون تردید دروغ می گوید اما همچین ادعایی حداقل از سوی افراد موجه صورت نگرفته ! حالا شاید در این بین یک کسی که هیچ محلی از اعراب ندارد در یک جایی مدعی ثبت این روز در یونسکو شده باشد (خود من که همچین ادعایی ندیده و نشنیده ام) اما توهم یک شخص را به کل نمی توانید نسبت بدهید.

    پاسخحذف