۱۳۹۱ آبان ۱۲, جمعه

تفتیش عقاید و مرزبندی نژادی برای ایرانی بودن مردود است



ایرانی بودن در زبان فارسی خلاصه نمی شود
ایرانی بودن و ایرانیت امروز شده آلت دست یک عده باصطلاح وطن پرست که از وطن پرستی فقط توهین به دیگر زبانها و فرهنگها را یاد گرفته اند . امروز زبان فارسی هم شده جزء مقدسات و روز به روز و لحظه به لحظه بر تعداد مقدسین و غیر قابل نقدها افزوده می شود . وقتی از زبان مادری می گوییم زبان فقط وسیله ارتباط است . اما زمانی که از فارسی حرف می زنیم مقدس است . نشان ایرانیت است . تکلیف کسی که از بچگی در ایران بوده ولی با زبان دیگر بزرگ شده و حالا زبانش را دوست دارد می خواهد که باشد میخواهد که تبلیغش را بکند می خواهد جلوی حل شدنش در فارسی را بگیرد چیست ؟
ایرانی نیست ؟ تا کی ایرانی بودن را با زبان می سنجید ؟
وقتی حرف می زنیم می گویند زبان دیگران محترم است . ما به همه زبانها و لهجه ها در ایران احترام میگذاریم . ولی این احترام بعد از فارسی است . یعنی فارسی در واقع برای آنها «محترم تر» است !
مثلا چطور بود اگر در کنار تابلوهای فارسی یک یا دو زبان دیگر هم بود ؟ حداقل در شهری که جایگاه همان زبان است .

مطمئنا چنین پیشنهاداتی برای وطن دوستان گران تمام میشود و تحمل نمی کنند . هر کس هم اصرا ر کند که این زبان بودنش در کنار فارسی چه ایرادی دارد می شود
تجزیه طلب ، وطن فروش ، مزدور
مرتب فریاد پارس و آریایی به آسمان است ولی بقیه را به نژاد پرست بودن متهم می کنند .
حرف که میزنی می گویند تو هم آریایی هستی . بعضی ها می گویند فارس نداریم ! آن یکی می گوید آریایی مطلق دیگر نیست . ولی کوچکترین انتقاد را به همین چیزهایی که در بود و نبودشان شک دارند بر نمی تابند .
با هر حرفی ما متهم به غیر ایرانی بودن می شویم . حرف از زبان که میشود مساوی است با طرد شدن از جامعه.
هر نژاد و گروهی برای خود افتخارات تاریخی و فرهنگی منحصر به فردی دارد.این افتخارات در فارس و فارسی زبان نیز کم نیستند.اما افتخار به فرهنگ و تاریخ و زبان و داشته های یک گروه و نژاد غیر فارسی زبان در نظر ایشان عین نژآدپرستی و قوم گرایی محسوب میشود.
 این یعنی ترکی آذربایجانی را زبان ایرانی نمی دانند . این یعنی این زبان را کسی غیر از کسانی که به آن حرف میزنند دوستش ندارن بلکه توسط بسیاری از میهن پرستان تحمل می شود .شاید هم پیش خود می گویند چند صباحی دیگر این زبان در فارسی حل می شود و از دستش خلاص می شویم !
تفتیش عقاید توسط حکومت ها در برهه ای از تاریخ برای برخی از روشن فکران و حتی مردم عادی به مانند یک کابوس بود که فرد را به جهت نوع عقیده و باورهایش محدود و مجرم میشماردند.حکومت جمهوری اسلامی از پایه گذاری چنین روش و مسلکی را در پیش گرفته و در روابط بین الملل نیز اکثر کشورها به این مورد اذعان میکنند.اما بدتر و مصیبت بارتر از آن اعمال این روش از سوی برخی متعصبین و ملی گرایان افراطی در جامعه بر ضد باورها و عقاید نژادی و قومی دیگران است.چنانچه در تبلیغات مسموم خود فردی را به جهت غیرفارس بودن شهروند درجه دو معرفی میکنند.حتی به عینه میتوان مشاهده کرد که علنا ادعا میکنند آذربایجانی اگر ترک باشد نمیتوان ایرانی خطابش کرد.شهروندان عرب و عرب زبان نیز بدین صورت در معرض چنین تفتیش عقایدی قرار گرفته اند.این متعصبین بارها در بحث ها و مناظرات با اشاره به اینکه چون عربها در زمانی به ایران هجوم آوردند پس بازماندگان این نژاد میهمان ناخوانده هستند بنابراین اگر عقایدشان موازی و موافق با عقاید پان ایرانیستی و ملی گرایی افراطی بود میتوانند به عنوان ایرانی محسوب شوند و در غیر این صورت باید به فکر وطن دیگری برای خود بگردند.مثالها فراوانند برای این قبیل تفکرات قرون وسطایی.

 
از کورش و فردوسی و شاهنامه و ... داشته هایی که همگی متعلق به یکایک ایرانیان است دم میزنند و آنها را تنها مایه مباهات یک قوم خاص میدانند ولی انتقاد که میکنی می گویند ایرانی نیستی .  در عین حال ایران را ملک مشاع همه میدانند .
اگر من ایرانیم حق انتقاد به کورش و داریوش و منشور و فردوسی و همه این ها دارم . تو که هستی که به من انگ ضد ایرانی میزنی ؟
از دلاوری آذربایجانی برای ایران می گویند ولی یادشان نیست همین سربازان میهن دوست که خونشان برای حفظ ایران ریخته شد زبانشان ترکی بود و دوستش داشتند .
اگر امروز اینجا بودند شاید آنها هم انگ تجزیه طلب و غیر ایرانی می خوردند .
حالا صفات دیگری که به یک منتقد و کسی که برای حفظ زبان و فرهنگش تلاش می کند می دهند بماند که در شان این نوشته نیست بیانشان.
زمان آن رسیده که بدانیم ترکی حرف زدن عربی حرف زدن بلوچی حرف زدن و کردی حرف زدن منافاتی با ایرانی بودن ندارد ای وطن پرست فارس پرست !
وطن با فارسی حفظ نمی شود با احترام به بقیه حفظ می شود . اگر زبان مرا بقدر فارسی دوست نداری مهم نیست . لااقل احترامش را نگه دار . من یک عمر فارسی خواندم و شنیدم  در حالیکه زبانم ترکی بوده ولی اینگونه که تو با زبان ترکی دشمنانه برخورد می کنی نبودم .
وطن پرست عزیز ایرانی بودن با زبان نیست .هر کس از زبانش گفت پان نیست .

۵۷ نظر:

  1. جناب بیزیم یول من ترک آزربایجان هستم و ایرانی هم نیستم.تورک بودن هم با ایرانی بودن منافات دارد.
    یاشاسین آزربایجان
    زنجان اوشاقی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تواينقدر ازپارسي متنفري چرا فارسي مي نويسي برو همون توركي بنويس

      حذف
    2. خواستم ببینم فضولم کیه! جناب فضولک فارس !

      حذف
  2. مرگبر تجزيه طلب خاين زياد دلتون به اون تركيه دل خوش نكنيد اونم اينروزها خودمون تجزيه مي كنيم

    پاسخحذف
  3. آقای ناشناس شما بفکر تجزیه ترکیه باشید اماتواز موضوع پرت شدی.اینجا چه ربطی به ترکیه دارد.

    پاسخحذف
  4. یکی دیگر از فریبکاریهای فارسها این است که وقتی با غیر فارسهای ایرانی بحث میکنند ، منکر وجود قومی به نام فارس در ایران هستند ، اما وقتی در خارج از کشور هستند تنها خود را فارس و ایران را پرشیا میگویند و هرگز خود را ایرانی نام نمیبرند.حال این با ما غیر فارس های اسیر دست شونیستهای فارس هست ، که تصمیم بگیریم آیا فریب این حیله گران مکار را بخوریم و با وعده های پوچی مانند با دمکراسی و یا تغییر رژیم مشکلات هم حل خواهد شد ، خام شویم و یا نه ، به این درجه از فهم و درک برسیم که آزموده را آزمودن خطاست .و امکان زندگی با این افراد خودخواه و حیله گر امکان پذیر نیست .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست گرامی جهت اطلاعتون بگم که من بارها شاهد بودم که وقتی یک ایرانی خود را از پرشیا و آریایی معرفی کرده،بعدش چقدر مورد استهزا و تمسخر قرار گرفته.منتها فارسها کلا آدمهای الکی خوش،هزیانگو و خیالپردازی هستند.یارو در اومده تو جمع بلژیکیها میگه ما 2500 سال پیش سیستم فاضلاب داشتیم.ههههههههههههههههههههه

      حذف
    2. داری می سوزی؟ آب رو باید اونجایی ریخت که داره می سوزه. دارندگی، برازندگی

      حذف
  5. خاک بر سر هر چی نژاد پرسته مخصوصا فارسها که تو قرن 21 تازه یادشون اومده بگن ما آریایی هستیم،به دیگران توهین کنند و خود را برتز بدونن.این در حالیست که در اروپا نفرت و انزجار نسبت به نژادپرستی رو به افزایش هست و در آلمان نئو نازیستها جایی در بین مردم ندارند.واقع خنده داره که کسی تازه یادش بیفته که مثلا 2500 سال پیش چه آشغالی بوده.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. پروفسور تو که خودت داری توهین قومی-نژادی می کنی!! آشغال آنی است که تو را اینطوری بزرگ کرده.

      حذف
  6. بابا همین اسرائیلی که همه میگن اشغالگره،و به ادعای ایرانیها کورش مسخره اونها رو نجات داد، و به همه ادیان و ملتها آزادی داد،همه جا و همه تابلوها به زبان عبری و عربی مشاهده میشه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. جیگر، اونجا عرب فلسطینی زندگی می کنه!!

      حذف
  7. من خودم رو یک ایرانی میدونم و به این امر افتخار میکنم ولی وقتی تو یه کشور دیگه ازم در مورد ملیتم سوال میشه میگم اهل آذربایجانم و زبانم ترکی آذری..چون متاسفانه یا خوشبختانه جایگاه و ارزش فرهنگ آذری در همه کشورها بسیار بالاتر از جایگاه فرهنگ پارسیه ولی در داخل کشور این قضیه برعکسه و این تنها نشانگر تعصب ناآگاهانه در داخل کشوره...

    پاسخحذف
  8. فارسی زبان رسمی ایرانه.ترکی زبان منطقه ای.مثل انگلیسی که زبان رسمی کاناداس و فرانسوی که زبان منطقه ای استان کبک کاناداس.انقدر تعصبی به هیچ چیز جز ازادی بیان و عقیده نگاه نکنید دوستان.ما باید دنبال مشترکاتمون باشیم تا بتونیم با هم شاد و آزاد زندگی کنیم وگرنه راه برای دشمنی بیشتر از راه های دوستیه.مهم نیست که ما ترک و لر و بلوچ و عرب و فارس و کرد و ... هستیم مهم اینه که ما ایرانی هستیم.هیچ چیز مهم تر از ایران نیست برای ایرانی

    پاسخحذف
  9. ناشناس جان این وسط زبان (ماایرانیها) هم حتما باید فارسی باشد دیگر!!!

    پاسخحذف
  10. بله عزیزم هنوز نفهمیدید بیخودی این فارسها مهربان نمیشوند , و دم از شاد و آزاد زندگی کردن زدن نمیزنند. این گرگ های باران دیده ، دایه های مهربانتر از مادر ،تنها به فکر حفظ ادامه حاکمیت مطلق فارس و زبان فارسی بر کل ایران هستند ، و در این راه هم هر فریب و حیله و مکری هم برایشان مجاز است .

    پاسخحذف
  11. با تمام وجود از فارس و زبان فارسی متنفرم ، اما متاسفانه به دلیل استعمار و ظلم حاکم بر ایران ، مجبور به نوشتن به زبان دشمن هستم .

    پاسخحذف
  12. لعنت خدا بر فرهنگ ترکی. فرهنگی که آدم کشی (و نسل کشی و بدتر از آن ایجاد نقص عضو مخالفین و مردمی که از نژاد خودی نباشه)، دزدی، ریا و ... را از گذشتگان مغولستان نشین به ارث بردند و آنها را از افتخارات قبیله ایشان می دونند.

    پاسخحذف
  13. لعنت خدا به تو و امثال تو که دشمن قسم خورده ماتورکهاهستید, تو هم وحشیگری, دزدی، ریا ودروغ را از هم تباران افغانیت به ارث برده ایی، فارس پلید

    پاسخحذف
  14. همین جماعت احمقهاي پان گرگ چندی پیش، به بهانه روز جهانی زبان مادری کمپینی به راه ‌انداختند که طی آن خواستار بهرمندی از آموزش به زبان مادری شدند این کمپین که در پی تمام کوشش‌ها و تبلیغات و امضاهای گروهی و جعلی تا چند روز پیش هنوز به ۱۰ هزار امضا نیز نرسیده بود حاوی دو نکته مهم و قابل توجه است

    نخست اینکه در این کمپین مطالبه حق آموزش زبان مادری به شکل زیرکانه‌ای مبدل به حق آموزش به زبان مادری شده است این در حالی است که جمله کشورهایی که به حقوق زبانی اقلیت‌ها پایبندندآموزش زبان مادری اعمال می‌شود. مقصود از حق آموزش به زبان مادری تعطیلی آموزش زبان ملی و رسمی‌ کشور است درحالی که آموزش زبان مادری به‌این مفهوم است که اقلیت‌های زبانی حق دارند که در کنار آموزش دیدن در مدارس و مراکز آموزش عالی از آموختن زبان و ادبیات محلی خود نیز به شیوه علمی بهره‌مند شوند. این رویه اکنون در اغلب کشورهای جهان پذیرفته شده و در حال اجرا است به‌ویژه آنکه هم در قطعنامه مجمع عمومی‌ ملل متحد در سال ۱۹۹۲ و هم در کنوانسیون پایه‌ای حمایت از اقلیت‌های ملی شورای اروپا اشاره مستقیمی ‌به نحوه بهره‌مندی اقلیت‌ها از کاربرد زبان‌های خود در عرصه عمومی ‌نشده است و اغلب کشورهای جهان بهره‌مندی از آموزش زبان مادری را در کنار زبان ملی و رسمی، مجاز دانسته‌اند این قاعده البته شامل کشورهای کنفدرالی چون سوئیس و بلژیک که از ابتدا در پی اتحاد امیرنشین‌های مستقلی شکل گرفته‌اند نمی‌شود از این روی است که در ایران نیز مطالبه حق آموزش زبان مادری در کنار زبان ملی، امری منطقی و قابل بررسی است در حالی که مطالبه آموزش به زبان مادری» که به معنای تعطیل شدن آموزش زبان رسمی ‌و ملی و فراگیر و کهن و پیونددهنده‌ی ایرانیان یعنی زبان پارسی است به دلیل صدمه انکارناپذیری که به یکپارچگی ملی و سرزمینی کشور وارد می‌کند به هیچ روی قابل طرح و پذیرش نیست

    پاسخحذف
  15. نکته دوم این بود که متن این آکسیون، به دو زبان پارسی (با خط فارسی عربی) و ترکی (با خط لاتین ژرمنی مورد استفاده در ترکیه) تهیه شده بود تنظیم متن ترکی با خطی غیر رایج در ایران و مرسوم در کشور همسایه، به وضوح بیانگر مقاصد تجزیه‌طلبانه و الحاق‌گرایانه تنظیم‌کنندگان این فراخوان بود تنظیم تنها متن ترکی و جمع‌آوری امضا از میان ترک‌گرایان و چند فعال ترکمن ( که در استراتژی پان‌ترک‌ها این قوم نیز جایگاه ویژه‌ای دارد) بیش از هرچیز نشانگر این بود که کردستیزی این جماعت به ‌اندازه‌ای است که حتی در چنین موقعیتی نیز حاضر به همراهی با فعلان کرد نیستند اسامی ‌مستعار عجیب و غریب و ستیزه‌جویانه‌ای چون آتیلا ایلغار چنگیز قوبلای و اختای و مواردی از این دست نیز خود بیش از هرچیز بیانگر شیفتگی تنظیم‌کنندگان این نامه به فراروایت‌های پوسیده نژادی است

    پاسخحذف
  16. ما دشمن هیج کسی نیستیم، البته با فرهنگ هایی که تنها بنیانش غرائز حیوانی هست مشکل داریم، اما دشمنمون نیستیم. بهشون دانش می دیم تا بتونند اشتباهات گذشته شون رو تصحیح کنند.

    پاسخحذف
  17. ناگفته مشخص است که جماعتی که نمادشان گرگ است تا چه میزان مستعد اعطای امتیازات اتنیکی هستند

    پاسخحذف
  18. و البته هم نا گفته هم مشخص است ، جماعتی که به کورش، که افتخارش تجاوز به مادر و خواهر خودش است ، افتخار میکنند .و یا فردوسی نژاد پرست و ضد زن را میپرستند بیش از این انتظاری نیست .

    پاسخحذف
  19. ما آزادی سرزمین عزیزمان آذربایجان جنوبی و همینطور تدریس به زبان ترکی آذربایجانی را با افتخار کسب خواهیم کرد و آنرا از کسی گدائی نمیکنیم ، یا با صلح و دوستی به ان خوهیم رسید یا با جنگ و قهر ، که اگر لازم باشد با فارس های افغانی خواهم جنگید ، و آنها را به سرزمین اصلی شان ، افغانستان ، خواهیم فرستاد .

    پاسخحذف
  20. یاشاسین آذربایجان ، ویران السون ایران .

    پاسخحذف
  21. زنده باد جمهوری آذربایجان ، زنده باد اتحاد آذربایجان شمالی و جنوبی .

    پاسخحذف
  22. خوشبختانه در دورانی هستیم که می شه دانش رو به راحتی منتقل کرد و ار اونجایی که آریایی ها نشون دادند در مقابل فرهنگ های پلید کوتاه نمی آیند، این فرهنگ حیوانی رو به یاری پروردگار از مردم آریایی آران می رهانیم و به آنها فرهنگ همزیستی را (از جمله مردم آریایی ارمنستان) آموزش می دهیم.
    بسی رنج بردم در این سال سی// "آذری" زنده کردم بدین آریایی

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. قرصهایت را به موقع و اندازه بخور پان فارس آریایی جون

      حذف
    2. قرص فشار خون شما هم فراموش نگردد

      حذف
    3. آخه آخه پان فارس آریایی جون تو علاوه بر روان پریشی ؛ فشار خون هم داری ؛ بپا از یه جاییت نزنه بیرون ؛ آریایت خراب میشه ها

      حذف
    4. می گند که "ترک همه را به کیش خود پندارد". در ضمن قرصت فراموش نشه، انگار خونت از یه جات داره می زنه بیرون. آفرین آریایی گول خورده من

      حذف
  23. نگاهی به نشریات مقالات و پان ترکها پیش از عقد قرار داد گازی ایران و ترکیه و پس از عقد قرار داد بیاندازید و میزان افت فعالیت های پان ترکها پس از عقد قرارداد و شدت فعالیت های آنها پیش از عقد قرارداد گویای بسیاری از نکات است تا پیش از عقد قرارداد پان ترکها فعالیتی بیش از پیش می نمودند و چه سینه هایی که از ظلم حکومت شوونیست ایران بر این پیشقراولان آزادی خواهی ملت ترک وارد می شد اما پس از عقد قرار داد و اطمینان ترکیه از جاری شدن گاز ایران به سمت این کشور ترکیه حمایت خود را از این جریانها کاهش داده و رودخانه حمایت های بیکران این کشور بعنوان دوست و یاور ملت آزادیخواه ترک پس از باز شدن شیر فلکه گاز ایران به ناگه خشکید و همین امر باعث فروکش کردن سر و صدای این گروه به قول خودشان آزادیخواه گردیداست

    پاسخحذف
  24. فرهنگ ترکی فرهنگی هستش که حتی از کشته شدگان زلزله نیز بهره جویی اقتصادی می کنه.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فرهنگ فارسی هم فرهنگی هستش که حتی به هم تبار افغانی خودش هم رحم نمیکند

      حذف
    2. در داخل ایران افغانی های زیادی هستند که زندگی می کنند و اگر ایران مرزهایش رو بر آنها باز نمی کرد، معلوم نبود که چه اتفاقی براشون می افتاد. اما همین فرهنگ ترکی هستش که صدها هزار ارمنی رو از دم تیغ گذراندند و به این نسل کشی مباهات می کنند. لعنت الله، اهورامزدا و خدایان تمامی ادیان بر فرهنگ شما باد.

      حذف
    3. فعلا که همون افغانی ها هم از شما فارس ها ی ایرانی به حدی نفرت دارند که نگو و نپرس ، همش هم تقصیر خودتونه بس که مردمان ظالم ، حیله گر ، جفاکار و پر رویی هستید ، که حتی به هم تباران افغانیتان هم رحم نمیکنید .

      حذف

      حذف
  25. مهمترین اتکای پان‌ترکیسم بر روی تبعیض‌ها و نابرابری‌های موجود در جامعه است. تبعیض‌هایی که عده‌ای از کوشندگان راستین و انسان‌گرا در پی مبارزهٔ با آن و دستیابی به برابری در امکانات و فرصت‌ها هستند. اما پان‌ترکیسم، این آرمان‌های عدالت‌جویانه را صرف شعارهای تبلیغاتی خود می‌کند و از آن به عنوان چماقی برای کوفتن بر سر حریف استفاده می‌کند. در واقع آنان نه تنها در فکر و آرزوی چنان آرزوها و آرمان‌هایی نیستند، که حتی در عمل و با لوث‌کردن آن، به آن آرمان‌ها و اندیشه‌ها آسیب می‌رساند و آنرا به تباهی می‌کشند. چنانکه آریاانگاران نیز با همین شیوه، به آرمان‌های دوستداران سربلندی و سرافرازی ایران آسیب و خلل وارد می‌کنند.

    اتکای دوم پان‌ترکان بر جهل و جعل است. انبوهی از توده‌های ساده‌دل که در ابتدا با شعارها و ادعاهایی در زمینه تبعیض‌های موجود به حلقه وابستگان و سینه‌زنان زیر بیرق پان‌ترکیسم در می‌آیند و سپس آهسته آهسته ذهن آنان را با دروغ‌های تاریخی آکنده می‌سازند.

    آنان در ابتدا سعی می‌کنند تا نوعی تفاوت و تضاد ساختگی میان دو مفهوم «ایرانی» و «ایرانیان ترک‌زبان» بسازند. آنان نه فقط تعریف کامل و جامعی از مفهوم «ایران» و «ترک» و «فارس» در ذهن ندارند، که با تبلیغات نادرست و محرک‌های احساسی به تمایز و تفاوت «نژادی» آنان با یکدیگر دامن می‌زنند. این در حالی است که اصولاً در سراسر جهان و بخصوص در مشرق‌زمین، هیچ نژاد یا قوم خالصی وجود ندارد و بخصوص چیزی به نام «نژاد آریایی» توهمی محض و از ساخته‌های استعماری در سده نوزدهم میلادی است. هیچ احدی از نظر نژادی نه ترک است و نه فارس و نه آریایی و نه عرب و نه هیچ چیز دیگر. دامنه مهاجرت‌ها و اختلاط‌ها و هجوم‌ها و تجاوزات بیش از آن بوده که کسی بتواند خود را از نژادی خالص بداند. این ویژگی بخصوص در پیوند میان ترک و فارس بسیار عمیق‌تر است و تقریباً هیچ خانواده‌ای نیست که به نوعی با یکدیگر وصلت و آمیختگی نداشته باشند.

    مفهوم ترک و فارس در ایران امروز، نه یک مفهوم نژادی یا قومی، که منحصراً یک مفهوم زبانی است. یعنی کسانی که به زبان فارسی یا به زبان ترکی سخن می‌رانند. زبان فارسی نیز چنانچه در کتاب «ایران چیست؟» آورده بودم، ارتباطی با اهالی مرکزی ایران و استان فارس ندارد و در معنای دیگر آن بکار می‌رود که منظور از آن «ایران» و «ایرانی» است. چنانکه در کشورهای غربی نیز ایران را نیز پرشین/ پرژن می‌خوانند و ارتباطی با فارس به عنوان یک قوم ندارد.

    پیگیری برخی رسانه‌ها، سخنرانی‌ها و وب‌سایت‌های پیروان پان‌ترکیسم نشان می‌دهد که آنان نه تنها کمترین علاقه‌ای به فرهنگ و زبان ترکی ندارند که حتی از آن بیزار هستند. نشانه‌های این بی‌توجهی و بیزاری به وضوح در رسانه‌های آنان آشکار است. چرا که در این رسانه‌ها، هیچ مطلبی جز انبوهی از هتاکی‌ها و دشمن‌تراشی‌ها و شعارهای مظلوم‌نمایانه به چشم نمی‌خورد. مقاله‌های علمی و پژوهشی در زمینه زبان و فرهنگ و آثار باستانی و تاریخ وجود ندارند. در رسانه‌های آنان هیچ اطلاعاتی از فرهنگ مردم، آداب و رسوم‌ها، معرفی آثار باستانی یا جلوه‌های طبیعی، نظام‌های گاهشماری، مشکلات زندگی مردم و راه‌حل‌های آنها، و هیچ چیز دیگری که به هویت آنان مرتبط باشد، وجود ندارد. همه اینها نشاندهندهٔ بی‌توجهی و در نتیجه بی‌علاقگی آنان است

    پاسخحذف
  26. آنچه نیز که در آثار مکتوب رهبران و خط‌دهندگان آنان وجود دارد، آمیزه‌ای از تحریف منابع و اسناد تاریخی و باستانی است. دستکاری‌های حیرت‌انگیزی که هیچکس جز دلبستگان آنان بدان‌ها باور نمی‌آورد. جعل‌هایی که حتی به موجب آنها، زبان سومری در پنج هزار سال پیش را یک زبان ترکی معرفی می‌کنند و با دستکاری در واژگان و آواهای آن زبان، کوشش می‌کنند تا آنها را به یک لغت ترکی شبیه سازند. کاری که مورد علاقه آریاانگاران نیز هست.

    آنان برای بزرگ کردن خود از شیوه تحقیر دیگران استفاده می‌کنند. در حالیکه بزرگان نیازی به تحقیر دیگران ندارند. زبانی که بزرگ و توانا باشد، نیازی به تحقیر زبان‌های دیگر ندارد.

    پیش از این در گفتار «ترکان سلطانیه: آمیزه‌ای از سنت‌های کهن و صمیمیت بی‌پایان» از زیبایی و لطافت و توان بیان احساسات زبان ترکی نوشته‌ام و به این زبان زیبا ادای دین کرده‌ام و باز هم خواهم کرد. اما این توانایی مانع از اشاره به این واقعیت نیست که زبان ترکی زبانی مکتوب نبوده و در پیشینه خود چندان متن فاخر ادبی یا علمی ندارد. این در حالی است که زبان فارسی در اوج قله ادبیات جهان ایستاده و تنها فهرستی از نام‌های متون ادبیات فارسی (که البته ارتباط و انحصاری ندارد با کسانی که فارس نامیده می‌شوند) حجمی عظیم را ترتیب خواهد داد. زبانی که با همیاری و مشارکت تمامی مردمان ایرانی و از جمله ترک‌زبانان و آذربایجانیان تکامل یافته است. از سوی دیگر، این واقعیت نیز مانع از این نیست که زبان فارسی را فاقد برخی توانایی‌ها در بیان مفاهیم علمی بدانیم.

    اینکه خطر «سلطه فارس‌ها» را به پیروان پان‌ترکیسم تلقین می‌کنند، می‌تواند ترفندی سلطه‌گرانه و برای نادیده گرفتن و انکار همبستگی عمیق و تاریخی ترک‌زبانان و فارس‌زبانان.

    از نظر سیاسی باید گفت که در هزار سال اخیر، بیشتر سلسله‌ها و حکومت‌های ایران از میان ترک‌زبانان برخواستند. اما همانان بلافاصله پس از دستیابی به قدرت، هویت زبان ترکی خود را به کنار نهادند و به زبان فارسی رو آوردند. آیا می‌توان گفت که در اینجا نیز پای سلطه فارس‌ها در میان بوده است؟ البته که خیر. اینجا پای قدرت و توانایی‌های زبان فارسی در میان بوده است. زبانی که نه با زور و تجاوز، که با شایستگی فرهنگی خود از آنسوی ترکیه فعلی تا آنسوی هندوستان فعلی رواج و تداول داشته است. و این تداول، درست در زمان پادشاهی سلسله‌های ترک‌زبان روی داده است.

    ویژگی دیگر پان‌ترکان وابستگی و دلبستگی عجیبی است که به کشور ترکیه دارند. آنان حتی نشانه‌ها و رنگ‌های نمادین خود را نیز از پرچم و نشان‌های ترکیه اخذ می‌کنند. آنان کمترین نقد و اعتراضی به دولت ترکیه بیان نمی‌کنند و آنجا را کعبه آمال خود می‌دانند. قتل‌عام‌های فجیعی که عثمانی و ترکیه در قبال ارمنیان و کردها از خود نشان داده‌اند و عموم تبعیض‌های متداول در آنجا، حساسیتی را در آنان ایجاد نکرده است. علاوه بر این، آنان همیشه در قبال ادعاهای کشورهای جنوب خلیج فارس، با آنها یاری و همراهی کرده‌اند و «فارس‌ها» را جاعل نام خلیج فارس دانسته‌اند. جسارتی بی‌اندازه در نادیده انگاشتن منابع مسلم تاریخی و تیشه‌ای که ناآگاهانه و با اطاعت کورکورانه بر جان و تن خود می‌کوبند.

    نگارنده در مطلبی دیگر و با عنوان «آشفتگی در کاربرد دو اصطلاح استقلال‌طلبی و تجزیه‌طلبی» به صراحت از حق همگان برای دستیابی به استقلال دفاع کرده بودم و آنرا حق بدیهی هر جامعه انسانی دانسته بودم. اما این بدان معنا نیست که با آن موافق بوده باشم. در این میان، رویکرد و عملکرد پان‌ترکان اتفاقاً نه کسب استقلال، که وابستگی محض به دولت ترکیه بوده است.

    عمل دیگر پان‌ترکان که بسیاری کسان را به دام این مغلطه کشانده، کوشش برای القای اینهمانی «آذربایجان» و «ترک» بوده است. در حالیکه آذربایجان فقط بخشی از جامعه ترک‌زبان ایرانی است و نه همه آن.

    پان‌ترکان علاوه بر همه تحریف‌های ممکن، حتی به نام اصیل و ایرانی و تاریخی «آذربایجان» نیز رحم نکرده‌اند و آنرا به شکل «آزربایجان» می‌نویسند تا بتوانند آنرا به عنوان نامی ترکی به پیروان خود بقبولانند. این قبیل دستکاری‌ها در اسناد و منابع را در بسیاری دیگر از نام‌های جغرافیایی تکرار کرده‌اند

    پاسخحذف
  27. از این مدعیان پاسداری از هویت ترکی می‌توان پرسید که آیا شمایان که دلتان به حال زبان ترکی و نبود آموزش به این زبان می‌گذرد، تاکنون چند کلاس آزاد آموزش زبان ترکی دایر کرده‌اید؟ تاکنون چند سایت یا نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای برای آموزش زبان طراحی نموده‌اید؟ تا چه اندازه فرهنگ شفاهی مردم ترک‌زبان که بقول خودتان تحت هجوم فارس‌ها هستند را گردآوری کرده‌اید؟ چند لغتنامه ترکی تألیف کرده‌اید؟ آیا تاکنون چند مقاله در مورد مشخصه‌های تاریخی و باستانی و طبیعی آذربایجان نوشته‌اید؟ چرا باید سایت‌های شما که می‌تواند موجد همبستگی و سازش مردم باشد، آکنده از ترویج خشونت است؟

    در پایان یادآور شوم که پان‌ترکان فقط به ایران آسیب نمی‌رسانند، بلکه بیش از همه به ایرانیان شریفِ ترک‌زبان آذربایجان و به آرمان بلندِ کوشندگان انسان‌گرای آذربایجان آسیب می‌رسانند. هر آرمان باشکوهی از سوی کسانی تخریب و تباه می‌شود که خود را بدان لباس در می‌آورند و با ترجیح منافع شخصی بر منافع ملی و انسانی، دسترنج و دستاوردهای کوشندگان اصلی و راستین را به تاراج می‌برند و به ویرانی می‌کشند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. خلیج , خلیج عربی
      افغانستان آغوشت را بگشافارسهای آریایی دارند به خانه برمیگردند

      حذف
    2. ای اهالی آران، نگران نباشید که ما با تمامی وجود دانش لازم برای بازگرداندن فرهنگ صحیح آریایی را در اختیارتان قرار می دهیم.

      حذف
  28. فرهنگ صحیح آریایی را نگهدار برای خودت و هم تبارهای افغانیت ، فارس پلید ، فعلا که به کوری چشم شما هر روز جمهوری آذربایجان در حال پیشرفته ، و شما فارس های آریایی در حال عقب گرد ، کم کم داداشها ی افغانیتونم ، قبولتون نمیکنن بد بختهای فلک زده فارس !

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عجب پیشرفتی!!! یه وقت ما عقب نمونیم که بیایم مرز کشورهای دیگه درخواست غذا کنیم...

      حذف
    2. جالب هست امثال شما مدعی هستید یک قومی به نام "قوم فارس" وجود دارد که نژادپرست است و فلان است و بهمان است و بعد خود شمایی که دم از مخالفت با نژادپرستی می زنید "افغانی" بودن را به عنوان "توهین" و "تحقیر" به آن "قوم فارس" نسبت می دهید !

      بیماری عجیبی دارید ! خداوند شفای عاجل دهد !

      به عنوان یک ایرانی و یک خوزستانی "فارسی زبان" می گویم -قومی- به نام -قوم فارس- وجود خارجی ندارد و حاصل 2 چیز است:
      1) توهم پان ترک ها برای دشمن سازی و مظلوم نمایی
      2) تفکر نژادپرستانه و عقب افتاده ی قومی-قبیله ای که مردم دنیا را بر اساس "زبان" به قبیله های مختلف تقسیم می کند.

      برای من یکی که مثل یک جوک می ماند وقتی می بینم کسانی که همه ی هم و غمشان همه ی روز و شب و فکرشان حول دو محور "زبان" و "قوم" ایکس و توهین و تحقیر "قوم" ایگرگ (که دشمنی فرضیست که در مخیله ی خود ساخته اند) می چرخد منتقد "نژادپرستی" هستند !!

      کسانی که ادبیاتشان "کم کم داداشها ی افغانیتونم ، قبولتون نمیکنن بد بختهای فلک زده فارس" است چطور به خود اجازه می دهند به دیگران انگ "نژادپرستی" بزنند؟!! البته پاسخ ساده است: بیماران روانی هستند و دچار خودشیفتگی !

      در ضمن فرمودید: "فعلا که به کوری چشم شما هر روز جمهوری آذربایجان در حال پیشرفته" ... ایشان دقیقا در چه زمینه ای در حال پیشرفت هستند؟!!

      حذف
    3. واقعا خیلی وقاحت میخواهد که آدم ادعا کند که قومی به نام فارس وجود خارجی ندارد ، بعد هم اونرو اختراع پان ترکها بدونه ، لابد حواس پنجگانه آدمهایی مثل این فرد وقیح دچار مشکل جدی است ، اگر قومی به نام فارس وجود ندارد ، پس این زبان فارسی لابد زبان اسکیمو هاست یا از مریخ آمده است !!!

      حذف
    4. فعلا که همون افغانی ها هم از شما فارس ها ی ایرانی به حدی نفرت دارند که نگو و نپرس ، همش هم تقصیر خودتونه بس که مردمان ظالم ، حیله گر ، جفاکار و پر رویی هستید ، که حتی به هم تباران افغانیتان هم رحم نمیکنید .

      حذف
    5. آقایان پروفسور "قوم" شناس ! ظاهرا برای شما "زبان = قوم" است ! توهم از این بالاتر؟!!

      پس هر که زبان مادریش انگلیسی باشد از قوم "انگلیس" است و هرکه زبان مادریش اسپانیایی باشد از قومی به نام "اسپانیا"؟!!

      حتما در دنیای توهمی شما مردم کانادا و آمریکا و نیوزیلند و استرالیا از قومی به نام قوم "انگلیس" هستند !

      مردم آمریکای جنوبی هم حتما از دو قوم "اسپانیا" و "پرتغال" تشکیل شده اند !!

      مشکل تفکر -عقب افتاده- ی قومی و قبیله ای شما و امثال شماست. من خوزستانی هستم. از "قوم" خاصی نیستم. زبان مادریم هم فارسی هست. مردم اصفهان هم "اصفهانی" هستند (اهل اصفهان) و مردم شیراز "شیرازی" و مردم کرمان "کرمانی" و ... . بر خلاف شما و امثال شما ما "قبیله ای" فکر نمی کنیم. -امکان ندارد- از یک فارسی زبان بپرسید اصل و نسبش چیست و بگوید "فارس" هستم (مگر از -استان فارس- باشد).

      به زبان مادریت افتخار می کنی؟ بسیار خوب و عالی! من هم همینطور! ولی تفکر "قومی" و "قبیله ای" را در قرن 21 درک نمی کنم !!

      از هر ایرانی فارسی زبانی بپرسید اصل و نسبت چیست در پاسخ نام شهر یا استانش را به شما می گوید. این -شما- هستید که هنوز در زندگی قومی و قبیله ای گیر کرده اید !!

      "فعلا که همون افغانی ها هم از شما فارس ها ی ایرانی به حدی نفرت دارند که نگو و نپرس" باز هم نژادپرستی از جنس ترکی !! "همون افغانی ها هم..." یعنی چه؟! مگر شما خدای ناکرده ایرادی در "افغانی ها" می بینید که به عنوان تحقیر و تمسخر آنان را به ایرانیان فارسی زبان پیوند می زنید؟!!

      نژادپرست آن کسی است که همه ی فکر و ذکر و هم و غمش "قوم و قبیله و زبان" است. این شمایید که انسان ها را با "قومیت" تمییز می دهید.

      حذف
    6. بله هر کسی که انگلیسی زبان هست ، لزوما از قوم انگلیس نیست ، اما اولا همانطور که همگان میدانند ، قوم انگلیس وجود دارد ، و درسرزمین بریتانیا در کنار اقوام دیگر مانند اسکات ها ، ایر یش ها زندگی میکنند ، و بر خلاف امثال شما که هیچ حقی برای غیر خودتان قایل نیستید آنها امکان برگزاری انتخابات برای استقلال اسکاتلند را فراهم میکند ، چون انسان هستند و به انسانیت و حق تعیین سرنوشت اعتقاد دارند ، درست بر خلاف امثال شماها .ثانیا ، در جاهای دیگری مثل کانادا و یا استرالیا که انگلیسی زبان هستند خود را بخشی از ملت انگلیس میدانند ، و ملکه شان نیز همان ملکه انگلستان است . در دیگر جاها مانند امریکا که زبان رسمیشان انگلیسی آمریکایی است ، زبان مادری خود را انگلیسی میدانند ، وبه ان بسیار علاقمند هستند .

      حذف
    7. شما که از تاریخ انگلیس و کانادا خبر نداری، حرف نزنی قشنگ تره!!

      حذف
    8. شما که از تاریخ انگلیس و کانادا خبر داری با 4 تا کلمه جواب دادی؟! تاریخ انگلیس و کانادا اصولا چه ربطی به بحث قومی و قبیله ای دارد؟!

      پاسختان هم جالب هست ! "ر جاهای دیگری مثل کانادا و یا استرالیا که انگلیسی زبان هستند خود را بخشی از ملت انگلیس میدانند ، و ملکه شان نیز همان ملکه انگلستان است" خوب این بحث "ملت" است نه زبان و نه قوم و قبیله. ربطش را نفهمیدم!! الان پاسخ من را داده اید به خیال خودتان؟!

      لابد مردم مکزیک و آرژانتین و شیلی و ونزوئلا هم از قوم "اسپانیا" هستند !! مردم برزیل و پرتغال و آنگولا و موزامبیک هم لابد از قوم "پرتغال" هستند !!

      توهم زده اید شدید !

      ". در دیگر جاها مانند امریکا که زبان رسمیشان انگلیسی آمریکایی است ، زبان مادری خود را انگلیسی میدانند ، وبه ان بسیار علاقمند هستند" خوب که چی؟! چه ربطی به حرف من داشت؟! من پرسیدم آیا مردم آمریکا و انگلیس و استرالیا و نیوزیلند و کانادا به خاطر زبان مشترکشان که انگلیسی هست از قومی به نام قوم "انگلیس" هستند؟!! خیر !

      به همین ترتیب شما نمی توانید به مجموعه ی فارسی زبانان در ایران یا در کل جهان قوم "فارس" بگویید. دوران زندگی قومی و قبیله ای به سر رسیده. به تقویم نگاه کرده اید؟! قرن 21 ام است!!

      حذف
  29. قای دانشمند , چطور پس همین امثال شما که به خارج از کشور میایید ، خود را فارس معرفی میکنیدنه ایرانی ؟ اخه پیش قاضی معلق بازی !
    در مورد زبان انگلیسی ، شاید چون یک زبان بین والمللی باشد ، نمیشود مثال ملموسی ذکر کرد ، اما در مورد اروپا ، به خصوص آلمان و اتریش و سوییس ، میتوان گفت ، یک سوییسی آلمانی زبان خود را یک سوییس آلمانی معرفی میکند و دقیقا هویتش را آلمانی میداند. در ضمن یک مقدار هم ادب یاد بگیر ، برای روز مبادا به دردت میخورد .

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. احسنت، متاسفانه از زمانی که فرهنگ ترکی در سیاست ایرانی دیده شد، دید جامعه جهانی به ایرانی جماعت عوض شد.

      حذف
    2. اول این که پسر گلم مگر شما من رو می شناسی که می دونی من خودم را فارس معرفی کردم و نه ایرانی؟! نه ! پس از روی باد شکم حرف نزن !

      دوم این که: چه ربطی داره؟! ما داریم راجع به مردمی که داخل ایران زندگی می کنند صحبت می کنیم. شما از من بپرسید کجایی هستی پاسخم "خوزستان" خواهد بود. بپرسی اصل و نصبت چیست پاسخم "خوزستانی" خواهد بود. -همه ی- ایرانی های فارسی زبان به همین صورت پاسخ می دهد بر اساس محل تولد و نه بر اساس زبان یا "قبیله" !! متاسفانه تفکر قبیله ای زیستن به حدی در مغز امثال شما نفوذ کرده که حالت دیگری برایتان قابل تصور نیست !

      سوم این که اگر ایرانیان خارج از کشور -به خارجی ها- خود را "پرشین" معرفی می کنند به این خاطر است که برای هزاران سال نام این کشور پیش خارجی ها "پرشیا" (یا برای اعراب بلاد فارس) بوده و با توجه به شرایط کنونی که آقای "سید علی حسینی خامنه" (همان خامنه ای!) و پسرش که از قضای روزگار "هم قبیله ای" خود شما هم هستند برای این کشور درست کرده اند خیلی از ایرانی ها در خارج از کشور ترجیح می دهند خود را "پرشین" معرفی کنند که یا شنونده یا اصولا نفهمد که این "پرشیا" کجاست و نتواند به ایران و خامنه ای و احمدی نژاد و گروگانگیری و بمب اتم ربطش دهد و یا این که به یاد ایران گذشته بیافتد و طرف هم از ایران "اسلامی" این 30 سال گذشته اعلام دوری کند.

      این وضعیتی است که حاصل انقلاب اسلامی 57 است. همه ی مردم ایران در آن سهیم بوده اند و نمی توانید "مظلوم نمایی" کنید. فرد شماره یک این کشور که ایران را به خرابه ای تبدیل کرده آیت الله سید علی حسینی خامنه و از "قوم و قبیله" ی خودتان است. مشکینی و خلخالی و موسوی تبریزی و موسوی اردبیلی و حسنی امام جمعه ی معروف و هزاران خائن به مملکت دیگر که ایران را به ویرانه ای تبدیل کرده اند هم از قبیله ی خودتان هستند.

      نه که تقصیر گردن شما باشد ! نه خائن به ملت و مملکت زیاد است و نقطه ی مشترک این خائنین هم نه "نژاد" نه "زبان" و نه "قوم و قبیله" است بلکه مذهب و ایدئولوژی ولایت فقیهیسم است ! اما خواستم یاد آوری کنم که فعلا این مملکت دست هم قبیله ای خودتان است. این یکی هم مثل قاجارها جز خیانت و ننگ برای این کشور و این مردم چیزی به بار نیاورده ! بعد از خودش هم نوبت پسرش است که باز هم از خودتان است !!!

      حذف
    3. راستی آخر پاسخ من را ندادید هم میهنان "قبیله گرا" ! خدای ناکرده شمایی که "نژادپرست" نیستید (!!!) مشکلی با "افغان" بودن دارید که -همیشه به عنوان تحقیر و توهین- ایرانیان فارسی زبان را به افغان ها نسبت می دهید؟!!

      ماشاالله پارادوکس از سر و رویتان می بارد !

      حذف
  30. دکتر جواد شیخ الا سلامی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران،می فرمایند: «برای فارسی کردن اقوام غیر فارسی ایران از جمله ترکان بدین طریق راهکار ارائه می کند: برای فارسی کردن مردم آذربایجان باید کودکان خردسال آذری را از مادر و خانواده شان دور کرد و به خانواده های فارسی در شهرستان های فارسی زبان سپرد، تا بعد از بزرگ شدن به زبان فارسی صحبت کنند »
    دکتر پیروز مجتهدزاده که عموما در رابطه با مسایل سیاسی و جغرافیای سیاسی صاحب نظر است، « در مصاحبه با روزنامه اطلاعات در تاریخ ۷۹/۱۰/۲۲ شماره ۲۲۱۰۶ در رابطه با تدریس زبان ترکی در مناطق ترک نشین چنین اظهار نظر می کند : گاهی ما از آذربایجان خود زمزمه های شومی که حاکی از سرایت ایده های نژاد پرستانه پان ترکیسم است، می شنویم. برخی اظهار می کنند که در منطقه آذربایجان مدارس باید دروس را به زبان ترکی آموزش دهند. این ایده گسترش افکار نژاد پرستانه را خبر می دهد. این افراد از خود نمی پرسند که در کجای دنیا؛ یک کشور چند قومی وجود دارد که آموزش در مراکز استانی و قومی به زبان محلی صورت می گیرد ؟ که ایران دومین نمونه آن باشد؟

    پاسخحذف